Wednesday, 17 September 2014

Kemahiran Mendengar

Assalamualaikum w.b.t
I'm new here but i'm trying to share everything that i learn at Institut Pendidikan Guru and hope i can help uolls :)

KEMAHIRAN MENDENGAR

Tujuan Mendengar:
  • Membolehkan murid-murid berbual untuk menjalinkan hubungan serta menyampaikan maklumat, pendapat, perasaan serta idea yang kretif dan juga kritis
  • Dapat memahami maksud serta boleh mentafsir apa sahaja yang didengar itu dengan tepat
  • Mengenal pasti ‘mood’ penutur, suasana, dan keadaan/ konteks
  • Membantu pelajar memperbaiki kemampuan dari segi penggunaan bahasa dengan lebih baik lagi 
  • Dapat menumpukan sepenuh perhatian dan memahami apa yang disampaikan oleh guru semasa pengajaran di dalam kelas
  • Melakukan arahan/tindak balas
 Faktor yang mempengaruhi keupayaan mendengar:
     1.  FIZIKAL 
  • Murid yang normal dapat mendengar dengan sempurna 
  • Tetapi peringkat kemahiran ini berbeza antara setiap individu 
  • Ada yang tajam pendengarannya dan ada pula yang sebaliknya walaupun mereka tidak tergolong dalam cacat pendengaran
     2. JANTINA
  • Terdapat perbezaan kemahiran mendengar antara kanak-kanak lelaki dengan    kanak-kanak perempuan 
  • Misalnya kanak-kanak lelaki yang berumur antara 7-9 tahun lebih lemah kemahiran mendengar mereka berbanding dengan kanak-kanak perempuan yang sebaya dengannya
     3. GANGGUAN BUNYI
  •  Bunyi bising boleh mempengaruhi kebolehan mendengar
     4. STATUS SOSIOEKONOMI
  • Latar belakang keluarga, kemudahan di rumah, interaksi antara ahli keluarga mempengaruhi kebolehan mendengar dan emosi kanak-kanak 
  • Kanak-kanak yang terganggu emosinya tidak akan dapat memberi tumpuan sepenuhnya terhadap apa yang didengar
     5. MENTAL
  • Kemahiran mendengar berkait rapat dengan daya pemikiran kerana sesuatu yang didengar melalui deria telinga akan melalui proses mental untuk mendapat tindak balas 
  • Tahap pemikiran kanak-kanak akan mempengaruhi kecekapan mendengar mereka
Aktiviti mendengar terbahagi kepada dua iaitu: 

     1.  Mendengar untuk mengenal pasti pelbagai 
          bunyi bahasa
  •  Mendengar dan menyebut perkataan secara latih tubi 

         Contoh:

ladang - padang
pantai - pandai
lali - lari
galah - kalah
  •  Latih tubi pemintal lidah 
         Contoh:

              1.Pandang pandan depan padang

             2.Letak tulang atas dulang

             3.Berat beras dua belas kilo

             4.Red lorry yellow lorry

  • Memadankan perkataan dengan gambar
          Contoh:
                       Tuliskan huruf A, B atau C dalam ruang di 
                       bawah gambar yang sesuai
                       A = buku
                       B = kuku
                       C = duku

      2.  Mendengar untuk memahami dan bertindak 
         balas
  • Aktiviti mendengar yang memerlukan tindak balas ringkas
          1.Melakukan pergerakan mengikut arahan
            2.Menandakan butiran yang berkaitan

            3.Menandakan betul atau salah

            4.Menyusun gambar

            5.Mendengar dan memilih gambar

            6.Melukis bahan berbentuk gragik

            7.Mengisi jadual

            8.Teka siapa saya

  • Aktiviti mendengar yang memerlukan tindak balas lebih lama

            1.Menjawab soalan kefahaman

            2.Mencatat isi, mengulas dan membuat ringkasan

  • Aktiviti mendengar sebagai asas untuk belajar dan berbincang
       
     1.Mengkategorikan fakta
     2.Menilai perwatakan
     3.Mendengar untuk mencantum maklumat
           




No comments:

Post a Comment