Assalamualaikum w.b.t
I'm new here but i'm trying to share everything that i learn at Institut Pendidikan Guru and hope i can help uolls :)
KEMAHIRAN MENDENGAR
Tujuan Mendengar:
- Membolehkan murid-murid berbual untuk menjalinkan hubungan serta menyampaikan maklumat, pendapat, perasaan serta idea yang kretif dan juga kritis
- Dapat memahami maksud serta boleh mentafsir apa sahaja yang didengar itu dengan tepat
- Mengenal pasti ‘mood’ penutur, suasana, dan keadaan/ konteks
- Membantu pelajar memperbaiki kemampuan dari segi penggunaan bahasa dengan lebih baik lagi
- Dapat menumpukan sepenuh perhatian dan memahami apa yang disampaikan oleh guru semasa pengajaran di dalam kelas
- Melakukan arahan/tindak balas
1. FIZIKAL
- Murid yang normal dapat mendengar dengan sempurna
- Tetapi peringkat kemahiran ini berbeza antara setiap individu
- Ada yang tajam pendengarannya dan ada pula yang sebaliknya walaupun mereka tidak tergolong dalam cacat pendengaran
- Terdapat perbezaan kemahiran mendengar antara kanak-kanak lelaki dengan kanak-kanak perempuan
- Misalnya kanak-kanak lelaki yang berumur antara 7-9 tahun lebih lemah kemahiran mendengar mereka berbanding dengan kanak-kanak perempuan yang sebaya dengannya
- Bunyi bising boleh mempengaruhi kebolehan mendengar
- Latar belakang keluarga, kemudahan di rumah, interaksi antara ahli keluarga mempengaruhi kebolehan mendengar dan emosi kanak-kanak
- Kanak-kanak yang terganggu emosinya tidak akan dapat memberi tumpuan sepenuhnya terhadap apa yang didengar
- Kemahiran mendengar berkait rapat dengan daya pemikiran kerana sesuatu yang didengar melalui deria telinga akan melalui proses mental untuk mendapat tindak balas
- Tahap pemikiran kanak-kanak akan mempengaruhi kecekapan mendengar mereka
1. Mendengar untuk mengenal pasti pelbagai
bunyi bahasa
- Mendengar dan menyebut perkataan secara latih tubi
Contoh:
ladang -
padang
pantai - pandai
lali - lari
galah - kalah
pantai - pandai
lali - lari
galah - kalah
- Latih tubi pemintal lidah
1.Pandang pandan depan padang
2.Letak tulang atas dulang
3.Berat beras dua belas kilo
4.Red lorry yellow lorry
- Memadankan perkataan dengan gambar
Tuliskan huruf A, B
atau C dalam ruang di
bawah gambar yang sesuai
A = buku
B = kuku
C = duku
bawah gambar yang sesuai
A = buku
B = kuku
C = duku
2. Mendengar untuk memahami dan bertindak
balas
balas
- Aktiviti mendengar yang memerlukan tindak balas ringkas
2.Menandakan butiran yang
berkaitan
3.Menandakan betul atau salah
4.Menyusun gambar
5.Mendengar dan memilih gambar
6.Melukis bahan berbentuk gragik
7.Mengisi jadual
8.Teka siapa saya
- Aktiviti mendengar yang memerlukan tindak balas lebih lama
1.Menjawab soalan kefahaman
2.Mencatat
isi, mengulas dan membuat ringkasan
- Aktiviti mendengar sebagai asas untuk belajar dan berbincang 1.Mengkategorikan fakta2.Menilai perwatakan3.Mendengar untuk mencantum maklumat
No comments:
Post a Comment